Durant molts d’anys, la intel·ligència és va associar únicament a un concepte unitari, que era el que portava a l’èxit acadèmic. Però l’any 1983, Howard Gardner, psicòleg i professor de Hardvard va qüestionar aquest model i va introduir la seva teoria.
La seva teoria de les intel·ligències múltiples englobava que totes les intel·ligències tenen el mateix nivell d’importància i s’han de potenciar cada una d’elles. Mentre que l’educació tradicional només premia als alumnes que són bons en intel·ligència lingüística i matemàtica.
Però amb la introducció de les noves tecnologies en l’àmbit educatiu, podem donar-los-hi una atenció personalitzada a l’alumne i això pot ajudar a motivar-lo en el seu procés d’aprenentatge.
Existeixen vuit diferents tipus d'intel·ligències múltiples:
INTEL·LIGÈNCIA
|
PENSEN
|
ELS AGRADA
|
ACTIVITATS A FER
|
MATERIALS A UTILITZAR
|
LÒGICO-MATEMÀTICA
Sensibilitat als patrons lògics o numèric. Capacitat
per a mantenir llargues cadenes de raonament.
|
Raonant
|
Calcular, utilitzar el raonament, preguntar,
resoldre enigmes lògics, experimentar, etc.
|
Càlculs mentals, jocs amb números, problemes
d’ingeni, resolució de problemes, etc.
|
Jocs matemàtics, materials manipulables,
calculadores, etc.
|
MUSICAL
Capacita de produir i apreciar ritmes, tons i
timbres; valoració de les formes d’expressió musical.
|
Mitjançant ritmes i melodies
|
Expressar-se amb ritmes i melodies, cantar, xiular,
entonar melodies, portar el ritme amb els peus o les mans, escoltar, etc.
|
Assistir a concerts, Tocar instruments musicals,
cantar acompanyats, escoltar música, etc.
|
Instruments musicals, cintes de música, CD,
gravadores, etc.
|
CINÈTICO-CORPORAL
Capacitat de controlar els moviments corporals i de
manipular objectes amb habilitat.
|
Mitjançant sensacions somàtiques.
|
Utilitzar les sensacions corporals, córrer, ballar,
saltar, tocar, gesticular, construir, etc.
|
Jocs de rol, esports i jocs físics, experiències
tàctils, manuals, teatre dansa, moviment, exercicis de relaxació, etc.
|
Equipament esportiu, materials i experiències
tàctils, estris per a construir, argila, fang, etc.
|
LINGÜÍSTICA
Capacitat de processar amb rapidesa missatges
lingüístics, ordenar paraules i donar sentit esplèndid als missatges.
|
En paraules.
|
Llegir, escriure, explicar històries, els jocs de
paraules
Pensar amb paraules, etc.
|
Jocs de paraules, narració de contes, lectures
orals, fer diàlegs escriure diaris, escriure històries, fer debats, etc.
|
Llibres, màquines d’escriure, ordinadors, gravadores,
etc.
|
VISUAL-ESPACIAL
Capacitat de percebre amb precisió el món
visual-espacial i d’introduir canvis en les percepcions inicials.
|
En imatges.
|
Pensar en imatges, dibuixar, dissenyar, visualitzar,
guixar, etc
|
Vídeo, activitats artístiques, jocs d’imaginació,
pel·lícules, diapositives, il·lustracions, etc.
|
Materials d’art, gràfics, mapes, càmeres
fotogràfiques, biblioteca d’imatges, vídeo, diapositives, etc.
|
NATURALISTA
Atracció i sensibilitat pel món natural. Capacitat
d’identificació del llenguatge natural. Capacitat per a descriure les
relacions entre les diferents espècies.
|
Mitjançant la natura i les formes naturals.
|
Utilitzar el raonament inductiu-deductiu per a
experimentar, manipular, investigar, jugar amb mascotes, la jardineria, criar
animals, cuidar plantes, etc.
|
Experiments i anàlisi d’investigacions, tasques que
exigeixin observar, tenir accés a la natura, oportunitats per a relacionar-se
amb els animals, etc.
|
Instruments per a investigar ( lupa, microscopi,
binocles, etc)objectes del món natural per a observar i analitzar, etc
|
INTRAPERSONAL
Capacitat d’autoestima i automotivació. Accés a la
pròpia vida interior i capacitat de distingir les emocions; consciència dels
punts forts i dèbils propis.
|
En relació a les seves necessitats, sentiments i
objectius.
|
L’autorreflexió, fixar-se unes fites, meditar,
somniar, planificar, etc.
|
Instrucció individualitzada, aprenentatge
metacognitiu, activitats d’autoestima, projectes propis, decisions, etc.
|
Redacció de diaris i projectes individuals, llocs
secrets, soledat, etc.
|
INTERPERSONAL
Capacitat de percebre i comprendre a les altres
persones. Discernir i respondre adequadament als estats d’ànim, els
temperaments, les motivacions i els desitjos dels demés.
|
Transmeten idees a altres persones.
|
Intercanviar idees amb els altres, dirigir, organitzar,
relacionar-se, liderar, manipular, mediar, assistir a festes, etc.
|
Aprenentatge cooperatiu, tutoria d’iguals,
participació en activitats de la comunitat, etc.
|
Jocs de taula, materials i vestuari pel teatre i la
dramatització, jocs en grup, clubs, etc.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada